افتتاح موزه مردم شناسي تفت با حضور مسئولان كشوري و استاني

موزه مردم شناسي شهرستان تفت واقع در يکي از بناهاي دوره صفوي معروف به بقعه شاه خليل ثاني به مناسبت دهه فجر گشايش يافت. 
"بهرام رضايي" با بيان اين مطلب گفت: مرمت و تجهيز موزه مردم شناسي حدودا 150 ميليون تومان هزينه در بر داشته‌است.
مديركل ميراث‌فرهنگي،صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد افزود: اين موزه به فرهنگ، آداب و رسوم و فولکور مردم منطقه تفت در قالب نمايش تابلوها، پيکره‌هاي انساني و چيدمان اشياي مرتبط مي‌پردازد.
"رضايي" با بيان اينکه شاه خليل ثاني از اخلاف شاه نعمت الله ولي است، گفت: قدمت بقعه مطابق کتيبه و سنگ قبر موجود و بقاياي ساختماني به دوره صفويه مربوط است.
وي با اشاره به بازسازي اين بنا در زمان پهلوي با توجه به تخريب‌ها و آسيب‌هاي وارده، بيان داشت: اين بنا با مصالح خشت و گل داراي گنبد کاشيکاري شده با نقش علي است.
اين مقام مسوول زيربناي اين موزه را در حدود 400 مترمربع توصيف کرد و يادآور شد: اين بقعه شامل رواق شمالي، جنوبي و شرقي، دو گنبدخانه و حجره‌هايي در ضلع غربي است.
به گفته رضايي، اين بنا در اوايل قرن نهم هجري توسط عارف شهيرشاه نعمت الله ولي به هنگام مسافرت به تفت ساخته شده که پس از کشته شدن شاه خليل ثاني از نوادگان شاه ولي در هرات و انتقال جسد آن به تفت، در اين خانقاه به خاک سپرده شده است.
وي يادآور شد: اين بنابه عنوان جزئي از مجموعه ميدان تاريخي شاه ولي امام تفت با گذشت زمان به بقعه يا خانقاه شاه خليل ثاني تغيير نام داده است و اكنون به عنوان تنها موزه مردم‌شناسي شهرستان تفت در ايام ا... دهه فجر به بهره برداري رسيد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا